Thursday, July 2, 2015

TIPS EKSKLUSIF PENGAMBILAN VITAMIN

Awak pun ambil suplemen?


Jom saya bantu anda susun jadual makan suplemen secara umum. Untuk tips lebih eksklusif, kenalah sembang-sembang dengan saya ok :-) 

(eksklusif untuk pelanggan saya sahaja tau!)



SELEPAS SARAPAN

Ambil vitamin yang memberi tenaga seperti:
- B Complex
- Vitalea (jangan ambil bersama-sama dgn susu / kalsium / teh / kopi. Kalau nak minum juga, pastikan minum semua itu sekurang-kurangnya 2 jam selepas pengambilan Vitalea)
- Vitamin C (jangan pisahkan Vitamin C dengan Vitalea sebab iron dalam Vitalea bagus penyerapannya dengan kehadiran Vitamin C)
- ESP / Cinch / Mealshake (jika ada yg ambil fiber, bolehlah add on satu sudu kecil dalam minuman ESP / Cinch tu, biar kembang dan minum)

SELEPAS MAKAN TENGAH HARI

Selalunye lunch makan berat kan.. so makanan berminyak membantu penyerapan vitamin larut lemak >> A,D,E,K.
- Vit E, GLA (Tapi ingat.. GLA tak digalakkan AMBIL BERSAMA2 vitamin E.. sekiranya anda ambil dlm sehari sebiji vita e dan sebiji GLA.. jadi bahagi dua..satu siang satu mlm
- Lecithin
- Omega Guard

SELEPAS MAKAN MALAM

- Lecithin
- Zinc Complex (ni pun bukannya perlu ambil setiap hari, melainkan ada masalah rambut guru yang kronik, baru diambil setiap hari)
- Alfalfa Complex

SEBELUM TIDUR

- Ostematrix
- ESP (ini pilihan untuk orang biasa yang bukan ibu menyusu. Protein ni minum sekali sahaja sehari dah memadai, sama ada sebelum tidur ataupun awal pagi.
- Herblax (yang ini pun bukan diambil setiap hari, seminggu dua kali sahaja pun dah mencukupi)
- Garlic Complex (tidak perlu diambil setiap hari)

LAIN-LAIN

* Nutriferon seminggu sepeket kecuali ketika rasa nak demam. Jika sedang demam, boleh diambil setiap hari.
* MealShake / Cinch - diambil sama seperti cara pengambilan ESP setiap hari. Untuk pengetahuan anda, ESP, Cinch Shake dan Mealshake adalah sumber protein. Pengambilan terbaik sumber protein untuk kesan yang maksimum ialah pada waktu pagi (semasa perut kosong), sebelum tidur atau selepas workout. 
* Vivix diambil bila-bila masa selepas makan.
* Pastikan dalam sehari pengambilan air adalah 2 liter ke atas mengikut berat badan (25 kg = 1 liter air). Untuk pengetahuan, sebenarnya anda boleh mengubahsuai waktu pengambilan vitamin sebab setiap orang berbeza. Lagipun, vitamin ni bukan ubat.. tiada specific time.. cume ada rules do's and don't)

Untuk semua pengguna Shaklee, sama ada pengguna tegar (baca : pengguna setia) atau yang baru, sila dapatkan jadual makan suplemen daripada SID anda. Pastikan anda share apa tujuan anda makan suplemen tersebut dan sejarah kesihatan anda supaya beliau dapat bantu memberikan cadangan suplemen dan cara pengambilan terbaik. Keperluan tubuh setiap orang tidak sama, begitu juga dos pengambilan suplemen ini. Komunikasi seller-customer yang berkesan akan memudahkan semua pihak.


Jom Shaklee!

Sr. Sup Asmaniza & Ziyauddin
SID 888128
0124430919/0124430929
COD Changlun
FB Dinas Zafran / Ziyauddin Mohamad

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?