Saturday, August 13, 2016

SLIP DISC NI SAKIT OI!

Anda tahu, pada struktur tulang belakang manusia, terdapat jelly-like structure yang dipanggil disc. Disc ini bertindak sebagai pelindung atau kusyen pad di antara tulang-tulang pada bahagian tulang belakang.

Slip Disc terjadi apabila disc yang menjadi kusyen antara tulang-tulang ini membengkak atau membenjol atau tersasar dari keadaan asalnya.


Disc yang membengkak ini akan menekan urat-urat saraf berhampiran. Kebiasaanya kesan Slip Disc akan mengakibatkan kebas-kebas dan sakit yang tidak terhingga di bahagian pinggul seterusnya ke kaki dan ke bawah.
 
Tiada ubat untuk menghilangkan penyakit ini selama-lamanya. Cuma terdapat beberapa pendekatan bergantung pada severity slip disc itu sendiri.

Kawan saya pernah alami Slip Disc. Dan doktor meminta beliau menjalani pembedahan dengan kos ribuan ringgit. Nasiblah suami beliau seorang perawat, lalu beliau berikhtiar meruqyah membaca Yaasin 7 mubin.

Ni, sharing daripada seorang pengidap Slip Disc yang kronik. Jom baca, mana tahu beri inspirasi kepada anda yang mempunyai nasib yang sama!
(ni daripada skrip asal)
.
.
.

Saya penghidap slipped disc. Undergo 1st surgery in April 2011 utk restructure disc L3/L4, L4/L5, L5/S1. 3 discs. Alhamdulillah, went well for 3 years.
 
In Dec 2014, doc sahkan dah chronic sebab level2 yang tadi tu slipped semula (doc sifatkan dah useless) dengan tambahan S1/S2 & S2/S3 pun dah slipped. Juga minor scoliosis 😭 i was bedridden for almost 2 week dengan keadaan masa tu nak tarik nafas pun terjerit-jerit sebab sakit sangat. X boleh gerak badan. Doc suruh 2nd surgery which actually i might have to undergo another 3rd n 4th surgery jugak lepas tu. I refused.

15 Dec 2014, saya start Vivix 3 tablespoon sehari selama 1 minggu. On day 3rd, boleh bangun dan susukan anak tanpa rasa sakit. Masa tu baby baru 5 bulan. Then 23 December saya dah boleh bangun, berjalan elok semua. Next week tu dalam 10 hari lepas ambik Vivix 1st dose, dah drive semula pergi kerja pergi balik (Kepong - Shah Alam). Alhamdulillah.

Masa tu pulak, kena sekali denggi berdarah. Tapi fast recover walhal doc dah macam ragu2 dah masa tu. Org lain dah almost ICU katanya sebab reading saya 7 je. Dan amazingly, saya still bengkak susu sebab warded, 4 hari x jumpa baby. Sampai doc nak call husband nak suruh bawa baby naik ward. Saya cakap x payah, banyak pam je dah huhu...

Since then saya reduce 1 tablespoon sehari sampai habis 2 botol. Lepas tu, sebab kewangan x berapa mengizinkan, saya just maintain dengan B Complex dan Lecithin utk saraf (sebab saraf saya dah "luka parah" sebab kena tindih dek discs tu) dan makan OsteMatrix untuk ganti painkiller. Sy tak boleh makan painkiller actually. Rejection. Saya cuma boleh ambil morphine drip je. Tapi bila sakit terpaksa ambik voltaren jab. Selain voltaren, say tramal jab, x hlg pon sakit saya. Plus, painkiller saya prescribed untuk saya semua ada 3 level side effect. So memang saya sangat-sangat elakkan la.

Alhamdulillah, dah lama x sakit belakang due to slipped disc ni. Nanti bila ada rezeki lebih, nak sambung Vivix balik.

- Adila Hassan  -

Jom Shaklee!

Sr. Sup Asmaniza & Ziyauddin
SID 888128
0124430919/0124430929
COD Changlun

FB Dinas Zafran / Ziyauddin Mohamad

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?