Friday, June 2, 2017

LEPTOSPIROSIS : TANDA KASIH DAN SAYANG ALLAH

Pernah dengar tak tentang penyakit kencing tikus?

Sumber Wikipedia menyatakan bahawa penyakit kencing tikus atau Leptospirosis merupakan penyakit berjangkit zoonosis yang berpunca daripada bakteria spirochaete dalam genus Leptospira yang menjejaskan manusia dan sejumlah besar haiwan, termasuk mamalia, burung, afimbia, dan reptilia. 

Penyakit ini pertama kali digambarkan oleh Adolf Weil pada tahun 1886 apabila beliau melaporkan "penyakit jangkitan akut dengan bengkak spleen (“splenomegaly”), penyakit kuning dan nephritis". Leptospira pertama kali dilihat pada 1907 dari hirisan buah pinggang bedah siasat. Pada 1908, Inada dan Ito pertama kali mengenal pasti ia sebagai organisma penyebab dan pada 1916 menyedari kehadirannya pada tikus.


Leptospirosis disebarkan melalui kencing haiwan yang dijangkiti dan berjangkit selagi ia masih lembab. Sungguhpun tikus, dan mondok merupakan hos utama, sejumlah besar mamalia lain termasuk anjing, rusa, arnab, landak, lembu, biri-biri, rakoon, possum, skunk, dan mamalia laut tertentu mampu membawa dan menyebarkan penyakit sebagai hos kedua. 

Anjing mungkin menjilat kencing haiwan yang dijangkiti dari rumput atau tanah, atau minum dari lopak yang dijangkit. Terdapat laporan "anjing rumah" dijangkiti leptospirosis kelihatannya kerana menjilat kencing tikus yang dijangkiti yang memasuki rumah. Jenis habitat yang berkemungkinan membawa bakteria berjangkit adalah tebing sungai berlumpur, terusan, longkang, dan kawasan peliharaan ternakan berlumpur di mana terdapat laluan biasa bagi sama ada mamalia liar atau ladang. 

Leptospirosis turut disebarkan melalui air mani haiwan dijangkiti. Pekerja rumah penyembelihan boleh dijangkiti melalui sentuhan dengan cecair badan dan darah.

Manusia boleh dijangkiti melalui hubungan dengan air, makanan, atau tanah yang mengandungi kencing haiwan yang dijangkiti ini. Ini mungkin berlaku dengan menelan makanan atau air yang dicemari, atau melalui sentuhan luka pada kulit. 

Penyakit ini tidak diketahui berjangkit dari manusia ke manusia dan kes penyebaran bakteria pada mereka yang sedang sembuh amat jarang bagi manusia. Leptospirosis biasa berlaku dalam kalangan peminat sukan air di kawasan tertentu kerana lama berendam diketahui menggalakkan kemasukan bakteria. 

Peluncur dan pengayuh air berbuih (“whitewater”) adalah berisiko tinggi di kawasan yang diketahui mempunyai bakteria, dan boleh dijangkit dengan menelan air tercemar Leptospirosis, menyimbah air tercemar Leptospirosis pada mata atau hidung, atau atau luka terdedah kepada air yang dijangkiti.

Nah, ambik tahu tentang ini, please!

Sumber SINI

Bila menyebut tentang penyakit kencing tikus atau Leptospirosis ini, saya nak cerita tentang sahabat saya.

Sahabat saya ni, asalnya obes selepas bersalin dengan berat 97kg. Redha saja lah kan. Pujuk diri, mmm takpa, kalau sakit, sakit tu kan penghapus dosa...


Kisah beliau dengan dengan penyakit kencing tikus diaturkan Allah begini :

01 Jun 2015
Mengiringi pelajar ke Kem Kepimpinan Pengawas. Masa balik dari kem, dah rasa jantung berdegup laju. Badan mula panas. Ingatkan biasa ja sebab letih.

02 Jun 2015
Masih demam lagi.

03 Jun 2015
Masih demam lagi. Jumpa doktor, diberikan antibiotik.
Antibiotik dah habis makan, demam masih berpanjangan.

04 Jun 2015
Hari ni diserang DEMAM PANAS SAMPAI CIRIT BIRIT DARAH, MATA MERAH  dan MUNTAH  BERKALI-KALI , BATUK BERKALI KALI SEHINGGA SAKIT DI KEPALA.

05 Jun 2015
Kembali berjumpa doktor, buat ujian demam denggi. Keputusan negatif.

Bacaan WB : 4.2
Platlet : 250
Macam sihat kan?? ada

Ada sorang nurse bisik.
"Macam kencing tikus je ni. Better you buat test khas".

Tapi doktor tak kasi buat pun masa itu kerana result darah yang ok. Dan kelihatan saya semakin pulih.

07 Jun 2015
Hari ni doktor minta buat ujian khas LEPTOSPROSIS. Allahuakbar, POSITIF!!

Perasaan bercampur baur; takut, sedih, berdebar-debar.

10.6.2015
Hari ni birthday saya. Doktor bekalkan ubat doxycycline untuk kencing tikus. Saya makan dan sepenuhnya bertawakkal kepada Allah.

12-16 Jun 2015
Rasa sakit badan dan otot. Yalah, mungkin badan tengah nyah virus..lawan penyakit..3 kali ujian darah yang doktor buat, nampak penyakit ni makin pulih. Alhamdulillah.

TAPI....

Apa kesan Leptospirosis yang saya alami :
Saya menderita sakit kepala hampir 3 bulan. Walaupun dah buat MRI dan doktor kata doktor normal.

Saya berserah pada Allah...dan tergerak hati....mencuba VIVIX kerana terpikir VIVIX MERAWAT HINGGA KE DNA..

Saya pesan VIVIX DAN NUTRIFERON daripada rakan sekolah dulu dengan niat untuk teruskan ikhtiar.

22 SEPTEMBER 2015
Saya start ambil Vivix dan Nutriferon

Dan sejak itu, Alhamdulillah dengan
IZIN ALLAH... Dalam sebulan dah ada perubahan.
👍Sakit kepala akibat saraf sebelah kanan kian hilang sikit demi sedikit.
👍Jantung berdebar pun kian beransur pulih.
👍 Bacaan darah tinggi pun turun..dulu 167/114 bacaan tinggi juga..sekarang dalam 100/65 ke atas tak lebih 120/80

Dan paling best, bonus yang saya dapat:
 👍kulit kian cerah..suami kata kurang kedut...student kata nampak ceria..
👍yang BEST..BERAT DAH 76KG..DARI 97KG.....
👍dah boleh naik tangga tanpa sakit lutut dan mengah-mengah macam dulu.

Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar.

Nikmat mana lagi yang nak saya dustakan!

TQ Allah bagi ilham
TQ Allah yang Maha Menyembuhkan asbab Vivix ni!

Noorazilina Tahir, Selangor.

Syukur, Alhamdulillah. Sahabat saya cepat berjumpa doktor. Dan ikhtiar dengan Vivix. Keduanya jadi asbab Allah panjangkan umurnya di samping kembalikan beliau nikmat kesihatan yang tak ternila harganya!.

Jadi kepada anda yang mengalami simptom-simptom penyakit kencing tikus ini, cepat-cepatlah mendapatkan rawatan di hospital terlebih dulu. Bahaya kalau dibiarkan!

Jom Shaklee!

Sr. Sup Asmaniza & Ziyauddin
SID 888128
0124430919/0124430929
COD Changlun
FB Dinas Zafran / Ziyauddin Mohamad

13 comments:

  1. Bahaya kencing tikus ni..boleh membawa maut. Mujur cepat bertindak. Alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.
    Ikhtiar.
    Allah Maha Penyembuh

    ReplyDelete
  3. Jarang dengaq dulu kan, la ni koi banyak. Moga Allah lindungi kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu ada, tapi istilah Leptospirosis ni mungkin tak viral macam hari ni. Sebab tu kita dengaq, ada orang balik berkelah, keluaq dari hutan, sakit dan meninggal. Orang dok kata disampuk la apa la, padahal mungkin kena kencing tikus ni lah!

      Delete
  4. Betoi. Jarang dengaq mcm maktok eha habaq. La ni selalu sangat. Insyaallah konsisten shaklee kita selamat

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, moga Allah izinkan kesembuhan

      Delete
  5. Alhamdulillah, mujur vivix leh bantu..sebab kencing tikus ni mmg bahaya. selalu kes berakhir dgn kematian.huhu

    ReplyDelete

Apa kata anda?