Wednesday, March 11, 2015

MANA BOLEH SAMAKAN SHAKLEE DENGAN BIZ MLM LAIN!

Sebut perkataan GST, ramai nampak macam nak kena cari pendapatan kedua. Orang akan nampak, antaranya, bisnes MLM.

Lepas tu, sejak viralnya video pasal MLM, ia seakan memberi tanggapan buruk kepada peniaga yang menjalankan MLM ni, tambah-tambah lagi yang melaksanakannya secara online.

Anda semua tentu pernah dengar, malah mungkin muak dan jelik dengan perkataan MLM kan?

Saya tertarik dengan tulisan Master Lyna Noh dan Neslo Beng Wardah (kredit Shaklee2U). Kata mereka:

" Biz MLM biasanya ditafsir sebagai:-
- cari orang
- upline goyang kaki, downline buat kerja
- mengkayakan orang atas
- orang bawah mesti kerja untuk naikkan orang atas

Tak dinafikan ye, sebab memang ada bisnes MLM yang macam tu. Dari perspektif bisnes Shaklee, keadaan yang berlaku adalah sebaliknya, di mana ia lebih jelas, lebih tulus dan mematuhi kesemua aspek syariah yang ditetapkan.
  
CARI ORANG
- ye, cari pembeli. Pembeli adalah orang. Kami belum pernah jual pada robot.

UPLINE GOYANG KAKI
- semua orang dalam MLM adalah downline & juga upline. Sama-sama kerja, sama-sama goyang kaki. Kalau upline goyang kaki, dia pun x kan dapat sebarang income


KAYAKAN ORANG ATAS
- komisen yang dibayar berdasarkan usaha yang dilakukan. sape yang buat, dia yang dpt. tak percaya? nanti bila awak ada downline, awak boleh tengokk siapa yang 'pintas' siapa kalau awak sendiri tak usaha.
- org atas dapat 21, orang bawah pun sama 21%.... orang atas malas usaha dan dapat 5% je pastu orangg bawah pun sama 5%, tang mana kayakan orang atas?


KERJA NAIKKAN ORANG ATAS
- dalam group Master Lyna, cicit (third line) beliau bergelar Master walhal upline cicitnya itu (second line Lyna) dan super upline cicitnya itu (first line Lyna), belum jadi Master lagi. Siapa yang naik dulu? Kenapa bukan orang atas-atas dia dulu yang naik?
- cth lain, dlm grup besar JUTAWAN, Master Shareeza dah pun beberapa tahun bergelar Presedential Master, tapi upline2 dia tak ada seorang pun yang berstatus Presidential Master macam beliau?

Sape usaha lebih, dia dapatlah lebih. Kalau usaha baru 2%, macam mana nak rasa income RM 20k?...ye tak?

Semuanya dengan izin Allah jua.

Bisnes MLM sepatutnya sama seperti bisnes lain, cuma ia memiliki network: downline-upline-sideline BEKERJA BERSAMA-SAMA. Atau bak kata Pak Lah; BEKERJA DENGAN SAYA, BUKAN BEKERJA UNTUK SAYA!

Ya. Asasnya bermula dari diri sendiri. 
Peluang setiap orang adalah sama, tapi hanya untuk yang benar-benar mahu"


Kenapa mesti pilih Shaklee??



Akan datang, saya akan cerita apa bestnya Shaklee yang semua Shakleelover rasa ia satu perniagaan yang tak mampu untuk ditinggalkan!

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?