Tuesday, November 25, 2014

Kalau Dah Malas, Jangan Makan Suplemen!

"Macam mana ni...tak nampak kesan apa pun...suruh detox dulu, aku dah buat dah..."

"Habis tu takkan nak berhenti?... dah banyak spent duit untuk suplemen, suplemen terhebat pulak tu...Takkan nak stop macam tu saja..."

*********************************************************************************

Sekejap, sekejap... duduklah sebentar dalam 10 minit, baca dan hadamkan maklumat ni ya!

Antara Beberapa faktor Kenapa VITAMIN TIDAK BERKESAN

Ramai yang tahu berkat istiqamah [amalan yang dilakukan secara sedikit tetapi berterusan] even dalam mendapatkan kesan hasil dari pengambilan suplemen, kita disarankan untuk ambil suplemen secara konsisten selama 3 bulan untuk benar-benar mendapatkan keserasian, tambahan pula, sel kita hidup antara 90-120 hari.


Jangan risaulah ya... baca dulu dan anda akan tahu nanti apa yang perlu dilakukan!

Pengambilan air kosong dipandang remeh
- Ramai yang ada masalah untuk amalkan minum air masak kosong dan lebih suka yang bewarna dan berperisa. Air yang manis boleh meningkatkan kepekatan darah serta menyebabkan kegemukan.
- Kita disarankan mengamalkan banyak minum air masak apabila mengamalkan pengambilan vitamin supaya penyerapan vitamin oleh tubuh berlaku dengan lebih baik.
- Ia juga penting bagi mengurangkan kesan Healing Crisis.

Elakkan makan vitamin secara banyak sekaligus pada satu masa
- Apabila kita makan semua vitamin secara sekaligus, ini meningkatkan kepekatan darah kita hanya pada masa-masa tertentu. Ramai yang suka amalkan ini apabila waktu hendak tidur sedangkan pada masa selepas itu kita akan kurang minum air. 
- Cuba agih-agihkan pengambilan vitamin anda mengikut kesesuaian dan keperluan anda agar kepekatan darah tidak meningkat secara mendadak pada satu satu masa. Ini juga membantu agar buah pinggang tidak terlalu dibebani pada satu satu masa tertentu sahaja.

Elakkan pengambilan vitamin bersama ubat 
- Sekiranya anda dalam pemantauan doktor atas masalah kesihatan, elakkan mengambil ubat secara serentak dengan pengambilan vitamin kerana ini hanya akan menyebabkan darah bercelaru dan tidak dapat menyerap vitamin dengan baik. 
- Cuba sediakan jadual, sekiranya selepas makan pagi anda mengambil ubat doktor maka anda boleh amalkan vitamin pada waktu tengahari atau malam. Namun sekiranya anda perlu makan ubat secara berturutan, pagi dan petang, maka amalkan vitamin selepas 1-2 jam selepas pengambilan ubat doktor.

Kurangkan pengambilan kafein dalam diet harian 
-Tahukah anda pengambilan kafein boleh merosakkan vitamin yang sedia ada dalam badan? Maka pengambilan minum yang berkafein yang tinggi secara berterusan boleh membazirkan vitamin yang kita amalkan selama ini. Maka kita tidak akan mendapat kesan seperti yang diharapkan sama sekali disebabkan vitamin rosak disebabkan pengambilan kafien secara berterusan.

Mematuhi pantang larang vitamin
- Tahukah anda pengambilan multivitamin yang lengkap dengan zat besi (Vitalea) tidak boleh diambil bersama air susu/ Ostematrix/ pil kalsium? Ini kerana ia akan mengganggu penyerapan zat besi itu sendiri.
- Tahukah anda vitamin E dan GLA Complex (kerana terdapat Vitamin E di dalam GLA Complex), tidak boleh diambil bersama alfalfa kerana alfalfa boleh mengganggu penyerapan vitamin E oleh tubuh badan manusia.
- Pesakit-pesakit dan keadaan seperti berikut TIDAK BOLEH mengambil vitamin dan supplement seperti yang dinyatakan:
Pesakit SLE atau lupus : Alfalfa
Pesakit talasemia: Vitalea
Ibu Mengandung: Vitamin E, Alfalfa, GLA, Vivix, Cinch, Carotamax, Lecithin, Nutriferon (kecuali dengan saranan doktor). Vitamin2 yang tinggi antioksidan tidak digalakkan diambil di awal kandungan dikhuatiri si ibu akan mengalami risiko keguguran. Biasanya diawal kehamilan, imunisasi ibu memang rendah kerana hendak memberi laluan bayi membesar dalam rahim si ibu. Pengambilan vitamin yang meningkatkan antioksida boleh memberi risiko keguguran pada janin tadi. Maka, vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya dihentikan sebaik sahaja mengetahui si ibu telah mengandung.
Ibu Menyusu: Cinch (disarankan diganti dgn ESP kerana kandungan kalori yg rendah dalam cinch tidak mencukupi utk keperluan kalori ibu2 menyusu) dan Vivix.

Tips untuk ibu menyusu


- Makanlah vitamin yang fokus untuk membantu ibu menjayakan penyusuan. Utamakan niat yang utama. Supaya tidak terlalu banyak vitamin yang anda amalkan dan dikhuatiri pengambilan air tidak sekata. 
- Dapatkan jadual makan yang betul daripada penjual anda!

Diubahsuai dari teks oleh Adilah Manaf

Selamat Bershaklee!

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?