Saturday, December 3, 2016

BETUL KE SUSU TAK CUKUP?

Kawan-kawan saya baru dalam dunia penyusuan selalu cakap camni. Susu tak cukup la, anak tak puas menyusu la.

Betul ke anak tak cukup susu? Dia ada cakap ke?

Tahu tak yang perut bayi kecik saja dan dia tak minum sebanyak bayi yang menyusu dengan susu formula?

http://yourfabulousmama.net/

Selalunya, bayi kerap menangis terutama pada minggu-minggu awal kelahiran. Ramai beranggapan susu tak cukup, atau susu ibu menyebabkan anak kembung, atau alahan atau sebab lain yang kadang-kadang tak masuk dek akal pun.

"Bagi sajalah susu tin, rimas dengaq anak dok teriak".
" Tu la aku kata, kena top up susu formula. Susu badan ni tak kenyang!".

Kata-kata yang tidak memberi semangat sebegini, sedikit sebanyak akan mengurangkan keyakinan ibu untuk menyusukan anaknya. Sebab tulah saya kata peranan suami yang berilmu dan memahami sangat diperlukan pada saat-saat ini. Tapi kalau suami tak memahami ilmu penyusuan, hmmm....x tau nak cakap apa lagi!

Emosi ibu ni fragile tau. Kadang-kadang ibu keletihan, stress, tidak difahami, ditambah pula dengan hormon-hormon yang masih belum stabil.

Sebenarnya kan, tahu tak kenapa bayi menangis, asyik merengek dan nak melekap dengan ibunya?. 


Selama sembilan bulan dia berada di tempat yang gelap, nyaman dan selamat, didodoikan dengan degupan jantung ibunya setiap masa. Dia tidak perlu menghisap bagi mendapatkan makanan kerana semua zat yang diperlukan daripada ibu disalurkan terus kepada anak melalui tali pusat. Tapi, selepas dilahirkan, semuanya bertukar 360 darjah!. Oleh itu, kepada ibu, pada fasa awal kehidupan anak anda, susukan anak walaupun dia menolak kerana tidak begitu mahir lagi, peluk dan dakapi dia, sentiasa lakukan sentuhan dari kulit ke kulit supaya bayi rasa selamat, rasa selesa, berbual-bual dengan dia, alunkan zikir dan ayat-ayat Al Quran atau nursery rhyme yang mendamaikan. Yups!, memang perlukan kekuatan dan kesabaran sedikit, tapi InsyaAllah, lama-kelamaan kita akan kenal dengan lebih mendalam bayi kita dan dan boleh baca apa yang bayi perlukan!.

Pss. Bayi kita tu hanya boleh berkomunikasi dengan cara menangis saja. Selain lapar, nak bermanja, sejuk, panas, mungkin kita patut check dulu lampin dia. Jadi janganlah cepat buat andaian susu badan tak cukup ya. 

Apa petanda bayi sebenarnya cukup susu?
  • Bayi kelihatan tenang dan kenyang selepas menyusu. Biasanya bayi tertidur dan melepaskan sendiri puting payu dara
  • Kulit bayi tegang dan lembab
  • Berat badan bayi bertambah mengikut umur (rujuk carta tumbesaran bayi)
  • Kekerapan kencing dan pembuangan air besar mencukupi. Kalau lampin bayi berat setiap kali kita nak tukar, rasanya susu badan yang diminum mencukupi tak?

  1. Jika umur bayi sehari, bilangan lampin kencingnya sekurang-kurangnya 1 dan bilangan lampin bernajis sekurang-kurangnya 1 hingga 3.
  2. Umur 2 hari, bilangan lampin kencingnya sekurang-kurangnya 2 dan bilangan lampin bernajis sekurang-kurangnya 3. Najisnya bewarna coklat, kehijauan atau kekuningan.
  3. Umur 3 dan 4 hari, bilangan lampin kencingnya sekurang-kurangnya 3 hingga 4 dan bilangan lampin bernajis sekurang-kurangnya 3.
  4. Umur 5 hari dan seterusnya, bilangan lampin kencingnya sekurang-kurangnya 4-6 di mana air kencingnya mula jernih dan cair dan bilangan lampin bernajis sekurang-kurangnya 3, di mana najis berwarna kuning keemasan, lembik dan berbiji.


Untuk pengetahuan, pada tiga hari pertama kelahiran, air kencing bayi biasanya sedikit, adakalanya berwarna kemerahan ataupun seumpama karat. Ini adalah perkara normal dalam 72 jam yang pertama selepas bayi dilahirkan kerana kandungan asid urik yang tinggi. 

Menarik tau topik ini, ibu-ibu yang nak tau lebih lanjut boleh KLIK SINI

Ibu pula, kalau nak tahu susu badan mencukupi untuk bayi atau tidak, sila lah monitor perkara berikut:
  • Payu dara ibu yang penuh, menjadi lembik setelah menyusu. Rasa macam puas sangat bila anak kita direct feeding kan!. Anak kita sememangnya pengepam yang baik!
  • Ibu haus dan berpeluh selepas sesi penyusuan
  • Susu turut keluar dari payu dara sebelah lagi
Jadi, teruskan perjuangan anda wahai ibu-ibu comel. Gali lagi ilmu pengetahuan dan ajak suami bersama-sama menjadi hero dalam dunia penyusuan ini, ok!

Sumber : Buku Membesarkan Anak Hebat dengan Susu Ibu


Jom Shaklee!

Sr. Sup Asmaniza & Ziyauddin
SID 888128
0124430919/0124430929
COD Changlun
FB Dinas Zafran / Ziyauddin Mohamad 

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?