Wednesday, August 9, 2017

KENALI TULANG BELAKANG KEPADA PENYELIDIKAN SAINS SHAKLEE

Kenalkan anda dengan saintis hebat yang menjadi tulang belakang kepada penyelidikan Sains Shaklee?


Jom kita tengok siapakan mereka yang bertanggungjawab ke atas suplemen Shaklee yang kita amalkan selama ini!


(1) Dr Forrest Shaklee 



Tengok nama pun dah tahu kan?

Ya...inilah dia pengasas Shaklee. 

Dr. Forrest C Shaklee mengasaskan Shaklee Corporation pada tahun 1956 dengan kesedaran bahawa sains dan alam semulajadi mampu digabungkan untuk menjadi penawar terbaik untuk kesihatan manusia. Antara falsafah penting yang beliau pegang ialah Living in Harmony with Nature®.

Beliau mendapati, banyak pesakit yang terlebih makan (overfed) tapi masih kekurangan nutrisi (undernourished). Dari situ beliau percaya, kekurangan nutrisi adalah punca kepada macam-macam penyakit. Mulai dari itu, beliau sangat menekankan kepentingan pemakanan untuk kekal sihat. 

Sehingga, pada tahun 1915, Dr Shaklee berjaya mencipta “vitalized minerals”; vitamin moden pertama di dunia. Malah, asal usul perkatan “vitamin” juga dikatakan daripada produk ini.

More than 100 years of innovation!

(2) Dr Yasuhiko Kojima


Penerima PhD in Medical Science dari Universiti Tokyo, merupakan saintis pertama di dunia yang menemui Interferon. Kemudian, baru saintis barat meneruskan kajiannya tentangnya. Beliau berjaya menemui Interferon semasa membuat kajian tentang vaksin smallpox.

Terinspirasi dengan konsep harmoni with nature oleh Dr Forrest Shaklee; setelah 40 tahun mengkaji, beliau akhirnya berjaya menemui sumber semulajadi yang mampu membantu badan kita menghasilkan Interferon sekaligus menguatkan immuniti tubuh. Itulah produk yang kita gunakan sampai hari ini, Nutriferon yang dipatenkan hanya untuk Shaklee!.


(3) Dr Elizabeth Blackburn


Beliau pemegang PhD dari University Cambridge dan merupakan Nobel Prize Winner of Medicine pada tahun 2009. Beliau banyak mengkaji tentang Telomeres, pangkal Kromosom yang bertanggungjawab memelihara Kromosom kita daripada rosak. Dr Elizabeth Blackburn berjaya menemui Telomeras; enzim yang memperbaharui Telomeres.

 

Tak faham? Cukup lah orang umum macam kita ni tahu, penemuan ini sangat penting di bidang Medicine sebab Telomeres adalah biomarkers terpenting dalam menjangkakan jangka hayat (health span & life span) seseorang. Dan Dr Elizabeth Blackburn yang hebat ini juga berada dalam Shaklee Scientific Board Advisor.

(4) Dr Gladys Block



Beliau merupakan Professor Emeritus di Berkeley University California yang terkenal sebagai penyelidik yang menghasilkan high impact research dalam dunia nutrisi, iaitu Landmark Study.

Landmark Study ialah kajian yang dibuat untuk mengkaji manfaat dan risiko pengambilan pelbagai suplemen dalam tempoh waktu yang panjang.



Landmark Study ini penting kerana keterbatasan kajian saintifik yang ada. Jadi, ia merupakan kajian secara menyeluruh bagi pengambilan berbilang suplemen. 

Suplemen bukanlah seperti ubatan yang terhasil dari dadah makmal di mana kesannya boleh dilihat SEGERA kerana ia merawat simptom tertentu dan melibatkan enzim-enzim tertentu sahaja.

Kebanyakan kajian saintifik yang dibuat adalah untuk jangka masa yang pendek dan ini kurang bersesuaian kerana penyakit mengambil tempoh masa 10 ke 30 tahun untuk bertapak dan mengganas di dalam tubuh kita. Di si
nilah pentingnya Landmark Study ini, di mana, kajian dibuat untuk tempoh masa yang panjang iaitu lebih 20 tahun.


Bukan calang-calang saintis yang menjalankan kajian ini, pastinya yang terbaik dalam lapangan nutrisi. Dr. Gladys Block sendiri telah mengusulkan kepada Shaklee untuk menjalankan kajian bagi menguji keberkesanan dan keselamatan pengambilan suplemen secara menyeluruh bagi tempoh waktu yang panjang. 

Mengapa beliau memilih Shaklee?
  • Reputasi Shaklee yang terkenal dengan integriti dan kualitinya
  • Shaklee mempunyai kumpulan sasar yang bersesuaian kerana penggunanya terdiri daripada pengamal tegar yang telah mengamalkan suplemen untuk tempoh waktu yang panjang.

Jadinya, bila Dr. Gladys Block sudah memberi usul, CEO Shaklee Corporation yang berwawasan jauh, Mr. Roger Barnett menerimanya dengan hati terbuka tanpa risau sebab beliau mahu data saintifik yang membuktikan Shaklee produk adalah terbaik berbanding produk suplemen yang lain.

Tidak banyak syarikat yang membenarkan pihak ketiga untuk menjalankan kajian ke atas produk mereka kerana ia boleh memberi impak kepada syarikat sekiranya hasil dari kajian menunjukkan produk mereka tidak berkesan!.

Ini berbeza dengan Shaklee yang yakin dengan keberkesanan produknya. Jadi sebagai pengedar, kami sebenarnya tidak sesuka hati mengatakan produk ini berkesan tetapi ia memang telah dibuktikan berkesan!



Baca tentang Landmark Study di SINI ya! 

(5) Dr Bruce Daggy


Beliau pernah berkhidmat sebagai Vice President (VP) Research & Development (R&D) untuk Glaxo SmithKline, iaitu sebuah syarikat Pharmaceutical gergasi dunia. Namun, selepas membaca jurnal Landmark Study Dr. Gladys Block tadi, beliau jadi sangat impressed. Impressed dengan keberkesanan produk Shaklee sampai begitu sekali.

Ya lah, tidak pernah ada mana-mana syarikat yang berani membuktikan produk mereka begitu lama; hingga 40 tahun menggunakan Shaklee. Beliau juga sangat tertarik dengan motto yang diperjuangkan Shaklee; dijamin selamat, semulajadi dan berkesan.

Sebagai seorang yang cenderung menjadi sebahagian daripada revolusi industri kesihatan, beliau bersetuju untuk berkhidmat sebagai Senior VP untuk R&D serta Chief Science Office di Shaklee, sehinggalah ke hari ni.

Roadshow beliau di Malaysia sempena 
Business Leader National Conference Mac 2017 yang lalu

Jadi, dah kenal saintis hebat Shaklee?

Apa point terpenting yang anda patut tahu di sini?

(1) Shaklee bukan produk picisan yang dibancuh belakang rumah. Juga bukan produk yang cuma ada marketing department tanpa sebarang saintis langsung. Tapi Shaklee dibangunkan oleh saintis terhebat dunia. Syarikat vitamin mana yang ada Pemenang Nobel Prize di dalamnya, selain Shaklee?

(2) Saintis-saintis yang terlibat di Shaklee bukan graduate daripada sebarangan institusi, tetapi kebanyakan mereka merupakan graduan di universiti-universiti ternama dunia. 

(3) Hanya dengan produk terbaik; falsafah syarikat yang jelas, dapat menarik top talent sebegini, di mana mereka yang hebat semestinya ingin usahanya memberi impak kepada manusia. Kehebatan mereka memberi impak besar kepada syarikat!

Kredit SINI dan SINI


Jom Shaklee!

Sr. Sup Asmaniza & Ziyauddin
SID 888128
0124430919/0124430929
COD Changlun
FB Dinas Zafran / Ziyauddin Mohamad

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?